Recordverkoop voor Mazda wereldwijd in eerste helft boekjaar

Recordverkoop voor Mazda wereldwijd in eerste helft boekjaar

• Introductie nieuwe modellen blijft verkoop stimuleren

• Prognose voor volledig boekjaar herzien als gevolg van recordregens in juli

Mazda Motor Corporation heeft het wereldwijde verkooprecord van vorig jaar voor de eerste helft van het boekjaar 2018-2019 verbeterd en het op een totaal van 796.000 eenheden gebracht, wat een verhoging betekent van 1,7 %.
De vraag naar Mazda’s crossover modellen bleef wereldwijd sterk en de introductie van verschillende vernieuwde modellen zoals de Mazda6, CX-3 en MX-5 zorgde voor een grote omzetdynamiek tegen het einde van de eerste helft van het boekjaar.
Net als in het eerste kwartaal had de ASEAN-regio de hoogste verkoopstijging in de periode van 1 april tot 30 september, met een groei van 28 % naar 66.000 eenheden. Japan droeg bij aan de groei met een stijging van 6,7 % en een verkoop van 103.000 eenheden. Noord-Amerika verkocht er 222.000, een stijging van 1,6 % ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De omzet in Europa* bedroeg 135.000 eenheden, een stijging van 2,4 % op jaarbasis, met een sterke groei, vooral in Spanje met 11.000 verkochte voertuigen (+ 17 %). Ook de CX-5 deed opnieuw een belangrijke duit in het zakje met een stijging van 20 % ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Mazda’s recordverkoop leverde een omzet op van ¥ 1.729,1 miljard (€ 13,3 miljard**), resulterend in een bedrijfsresultaat van ¥ 30,9 miljard (€ 237,7 miljoen**) en een nettowinst van ¥ 24,4 miljard (€ 187,7 miljoen**).
De jaarprognose van Mazda is herzien vanwege een volumeafname die werd veroorzaakt door de impact van de recordregens in juli dit jaar, waardoor de Japanse fabrieken hun activiteiten hebben moeten opschorten en die pas onlangs weer volledig zijn hersteld.
Dit resulteerde in een productieverlies van 44.000 eenheden en een geschatte negatieve impact op het bedrijfsresultaat van ¥ 28 miljard. De prognose voor het volledige boekjaar van het wereldwijde verkoopvolume is nu 1.617.000 eenheden (voorheen 1.662.000) met een bedrijfsresultaat van ¥ 70 miljard (€ 538,5 miljoen, voorheen ¥ 105 miljard) en een nettowinst van ¥ 50 miljard (€ 384,6 miljoen, voorheen ¥ 80 miljard).
Eerder in oktober bevestigde Mazda, in lijn met zijn meerjarenplan ‘Duurzame Zoom-Zoom 2030’, dat het op schema ligt om tegen 2030 elektrificatie in alle productiemodellen in te voeren. Eind november zal Mazda het eerste model van de volgende en zevende generatie onthullen op de Los Angeles Auto Show 2018.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.

ALTIJD OP DE HOOGTE BLIJVEN?